DeIC Blog

Abonnér på DeIC Blog feed DeIC Blog
Danish e-Infrastructure Coorperation
Opdateret: 1 dag 2 timer siden

Mere datagenbrug – TAK!

tir, 05/09/2017 - 11:51

Vi gemmer flere data end nogensinde – men det kniber med data-genbrug! Skyldes det, at det kun er arkivaren som kan finde, hvad han/hun søger? Skyldes det vi ikke ved, hvordan og hvad vi skal søge efter? Gemmer vi data forkert? Der er nok mange årsager til, hvorfor det ikke er nemt at navigere i datalandskabet og “datagenbrugskvotienten” er så lav, men det håber jeg, at DeiCs nye initiativ kan hjælpe på.

DeiC har valgt at spille sig ind på den Europæiske dataservice platform EUDAT CDI (CDI står for Collaborative Data Infrastructure) og påbegynder en national implementering af dataservices, der skal gøre det lettere for den enkelte forsker at bl.a. finde, dele og hente data på tværs af både fagdiscipliner og landegrænser.

Hidtil har vi i DeiC forholdt os lidt skeptisk til en national indtræden i EUDAT, men vindene blæser mod en stærk europæisk dataplatform bestående af EUDAT, EGI og Indigo Data Cloud, og derfor har DeiC valgt at prøve det af på egen ’krop’!

DeiC vil i samarbejde med Arkæologisk IT på Moesgaard, AU, starte ud med at integrere 2 stk dataservices, hhv. B2Find og B2Share, på flg. nationale museums-arkiver: Fund & Fortidsminder, Regin (i.e. Registrator Interface) & GENREG (Nationalmuseets genstandsdatabase), Musernes Udgravningsdata (MUD), som Arkæologisk IT huser. B2Find og B2share servicene skal tilgængeliggøre arkivernes metadata (B2Find) for resten af EUDAT CDI brugerne og dernæst gøre det muligt at dele aktuelle data (B2Share).

Jeg ser frem til, at den historiske skepsis bliver vendt til et positivt og konstruktivt medlemsskab af EUDAT CDI, og til et spændende samarbejde med arkæologerne. Arkæologernes nationale arkivværtskab bliver første indsatsområde på disse europæiske services – et initiativ som jeg (og DeiC) håber vil inspirere øvrige arkiver og dermed være med til at fremme dansk forskning samt øge genbrug af data – også i de danske arkiver!

Klar, parat? Nyt persondataregulativ

tor, 03/16/2017 - 11:14

Som sikkerheds- eller datainteresseret er du formentlig meget opmærksom på EUs persondataforordning (også kaldet GDPR – General Data Protection Regulation), der skal være implementeret til maj 2018. Men hvis man – som jeg – ikke straks fanger, at forordningen strækker sig langt ud over it-sikkerhed og teknik, kan det komme som en overraskelse, hvor meget den betyder for f.eks. en kommunikationsafdeling.

Heldigvis hjælper det altid at trække i flok, og på et møde for nylig i europæiske GÉANTs arbejdsgruppe omkring kommunikation, SIG-MARCOMMs, delte vi erfaringer og forståelse af opgaverne på området. Vi blev specielt assisteret af Andrew Cormack, Chief Regulatory Adviser hos Jisc Technologies.

Fra DeICs side havde vi forberedt os med forudgående møder med chef for DKCERT, Henrik Larsen. Så vi havde rimeligt styr på, at langt de fleste af vores produktbeskrivelser skal opdateres med håndteringen af kravene fra GDPR. Vi skal også have set på måden, vi håndterer tilmeldinger til mailing-lister, og om der er givet samtykke nok til, at vi kan sende invitationer ud til DeIC konferencen til dem, der deltaget året inden, og meget mere.

Så lige nu føler vi på kommunikationssiden, at vi er parate. Ikke til den 25. maj 2018, hvor det hele skal være implementeret, men til at starte med at se på udfordringerne.

Det var langt fra tilfældet for vores europæiske kolleger på mødet i Poznan, Polen, hvor færre end halvdelen af de ca. 30 deltagere fra kommunikationsafdelingerne i andre forskningsnet overhovedet havde hørt om GDPR.

Har du overvejet, om informationen om, hvilken indflydelse det nye persondataregulativ har på rigtig mange af de aktiviteter, der er i en organisation, er kommet ud til de rigtige i din organisation?

Mere om SIG-MARCOMMs mødet:

Get in gear for GDPR!