Gå til hovedindhold

Zoom

Online-mødetjenesten Zoom hører til blandt de mest anvendte tjenester i DeiC, og den er velegnet til alt fra videomøder til fjernundervisning.
Billede
Videomøde
Foto: Colourbox.
Læs videre

Hvad er Zoom?

Videomøder til forsknings- og uddannelsessektoren: Zoom er et unikt konferencesystem mht. til brugervenlighed og stabilitet og skalerbarhed. Alle førstegangsbrugere kommer hurtigt i gang. Zoom ved DeiC er sektorens helt egen udgave af den populære videokonferencetjeneste fra Zoom.

Tjenesten består af licenser til brug af Zoom via desktop, mobil, tablets, samt rum-installationer i en hybrid infrastruktur. Mødetrafikken afvikles via egne servere og dataforbindelser, og optagelse kan ske til sektorens egne servere, hvorved kontrollen over performance og data er væsentligt øget. DeiCs Zoom-tjeneste er hostet hos NORDUnet, som også afløfter udbudspligten.

vornår bruges Zoom fra DeiC?

Zoom fra DeiC benyttes når institutionen har et eller flere af disse behov:

  • Nem og brugervenlig løsning til online møder, undervisning, webinar m.m.
  • Møde-skalerbarhed op til 10.000 samtidige deltagere, med fuld videovisning af deltagere
  • Mødeværktøjer som audio-, video- og skærmdeling, chat, fildeling, optagelser
  • Avancerede værktøjer som tavlefunktioner, ”breakouts”, ”waiting room”
  • Skalerbarhed i breakouts med op til 100 breakouts med op til 1000 deltagere
  • Integration med tredjepartsværktøjer som LMS, Outlook, mm.

Hvem kan bruge Zoom fra DeiC?

Institutioner tilknyttet forskning og uddannelse: Zoom-licenser, der administreres af DeiC, er henvendt til brugerne fra forsknings- og uddannelsessektoren, og kan således ikke benyttes eller købes af øvrige virksomheder, private brugere eller andre institutioner.

I tvivl?: Du kan se listen over institutioner, der benytter Zoom fra DeiC her. Hvis du er i tvivl om du kan drage nytte af Zoom fra DeiC så kontakt videokonf@deic.dk.

Hvad kræver det at bruge Zoom fra DeiC?

Institutionsopsætning: Institutioner, der benytter Zoom fra DeiC, får egen Zoom-instans, herunder egen landingsside i formatet: institutionsdomænenavn-dk.zoom.us, hvorved institutionen har fuld administrationsadgang til konfigurationer, brugere, og integrationer.

Brugere: Almindelige brugere skal råde over pc, mobil, eller tablet med internetadgang. Det tilrådes at benytte Zoom klientsoftware, der er nyere end 2 måneder, og undtagelsesvis kan en almindelig nyere browser anvendes.

Hvad med jura, sikkerheden og persondata?

Adgangskontrol: Adgangskontrol sker via SSO / SAML / WAYF via brugernes eget brugernavn og adgangskode fra institutionen.

Kryptering: Zoom tilbyder et højt niveau af kryptering og databeskyttelse. Se nærmere i FAQ.

Dataopbevaring: Optagelser opbevares hos NORDUnet’s datacenter i Danmark, samt eventuelt via integration med Kaltura, Panopto, mm. Filer delt via fildeling, opbevares på Zooms server-cluster i EU i krypteret format.

Logning: Statistik og logning af transaktioner under tjenesten kan tilgås under Zooms administrationsmodul.

Backup: Data beskyttes via spejling af diske, og dublering af indhold til 2 lokationer.

Persondata: Zoom fra DeiC indebærer accept af Zooms vilkår for privatliv, som du kan finde her: Zoom's privacy policy.

Brugerens rettigheder: Bruger-institutionen kan med et bruger-ID understøtte retten til indsigt, sletning, rettelse og portering.

Databehandleraftale: DeiC tilbyder en databehandleraftale.

Risikovurdering: DeiC har udarbejdet en risikovurdering af tjenesten.

Hvad koster det at bruge Zoom fra DeiC?

Grundprisen for brug af Zoom fra DeiC beregnes på baggrund af antal fuldtidsansatte ved din institution. Minimumsbeløbet, der dækker 500 ansatte er eksempelvis 40.897,16 DKK eksklusiv moms per år. Du kan læse mere om priser her. 

Hvor får jeg support?

  • Selvhjælp: Brugervenlige support-sider findes under https://support.zoom.com/
  • Lokal support: Slutbrugersupport leveres fra egen organisation. Du kan se, om din organisation har Zoom fra DeiC her.
  • Systemsupport: Systemsupport leveres af DeiC via videokonf@deic.dk samt tel: 3588 8202 (9.00-16.00)

Driftsstatus: Repræsentanter og dedikerede brugere opfordres til at abonnere på drifts- og servicemeddelelser under https://serviceinfo.dk

Hvis du ønsker at få en aftale om brug af Zoom:

Tjenesteansvarlig: Thorkild Jensen, thorkild.jensen@deic.dk tel: +45 3588 8202

Juridisk ansvarlig: DeiC, DTU (CVR 30 06 09 46) (Databehandler)

Hostingpartner: NORDUnet (underdatabehandler)

Systemleverandør: Zoom (underdatabehandler)