Zoom - en ny videokonferencetjeneste i test

DeiC introducerer en ny, stærk videokonferencetjeneste, Zoom, under test i resten af 2017. Det sker på en ny fællesnordisk installation.

Zoom er særdeles brugervenligt. Det kan benyttes til almindelige online møder samt online undervisning, webinar m.m.

Derved kan Zoom erstatte Avaya Scopia og på nogle områder Adobe Connect.

Zoom tilbyder audio-, video- og skærmdeling samt chat og optagelser.

Endvidere understøtter Zoom også mere avancerede værktøjer som tavlefunktioner og opdeling af møde i arbejdsgrupper (breakouts). 

Institutioner, der er tilsluttet DeiC, kan oprette deres brugere på en fælles instans, eller få oprettet deres egen instans. 

1. Oprettelse på fælles instans

Alle brugere fra flere organisationer bliver oprettet under det samme domæne.

Begrænsningerne under den fælles instans er følgende: 

a. Integrationer med f.eks. Skype For Business, LMS m.m. er ikke muligt.
b. Administration af egne brugere er begrænset.
c. Statistik over eget forbrug er begrænset.

2. Oprettelse af egen instans

Her får en brugerorganisation adgang til alle integrationsløsninger, forbrugsstatistik m.m.

Priser

Oprettelse på den fælles instans vil som udgangspunkt være uden omkostninger for brugerorganisationerne, dersom forbruget kan indeholdes i eksisterende budgetter ved DeiC.

Opstår der et problem med det, vil institutionerne blive kontaktet i god tid, inden en eventuel betaling bliver påkrævet. 

Overstiger forbruget eksisterende budgetter ved DeiC, eller har brugerorganisationen brug for sin egen instans, vil vejledende priser være følgende: 

1. Eksempel

  • Antal samtidige brugere (HTTP): 32
  • Antal samtidige porte (H323/SIP): 4

Inkluderet i priserne: Dial-in via telefon, webinar-licenser, Zoom Room klienter, desktop-baseret optagelse af møder

Server-baseret optagelse er ikke inkluderet

Pris: 49.915 DKK eksklusive moms per år.

2. Eksempel

  • Antal samtidige brugere (HTTP): 50
  • Antal samtidige porte (H323/SIP): 8

Inkluderet i priserne: Dial-in via telefon, webinar-licenser, Zoom Room klienter, desktop-baseret optagelse af møder

Server-baseret optagelse er ikke inkluderet

Pris: 73.930 DKK eksklusive moms per år.

3. Eksempel

  • Antal samtidige brugere (HTTP): 100
  • Antal samtidige porte (H323/SIP): 12

Inkluderet i priserne: Dial-in via telefon, webinar-licenser, Zoom Room klienter, desktop-baseret optagelse af møder.

Server-baseret optagelse er ikke inkluderet.

Pris: 116.835 DKK eksklusive moms per år.

Information

Fra den 1. september er det muligt at gå i produktion for de organisationer, der gerne vil benytte tjenesten i 2. semester 2017. 

For spørgsmål angående Zoom ved DeiC: videokonf@deic.dk

For spørgsmål angående funktioner og mødehåndtering under Zoom: 

Oprettelse og opstart

1. Brugerorganisationer og brugere, der ønsker at benytte Zoom, kontakter videokonf@deic.dk

2. Download og installer Zoom desktop klient:

3. Ved oprettelse på fælles instans: Log ind med almindelig login (modtaget fra DeIC) ved start af klientsoftware.

4. Ved oprettelse på egen instans: Log ind med SSO eller egen login-side for organisationen (håndteret af organisationen selv)

5. Yderligere vejledning: