Atea kan igen benyttes som aftalepartner til it-løsninger

Nu kan man trygt bestille cloud-tjenester fra Atea under GÉANT-rammeaftalerne igen.

GÉANT har etableret rammeaftaler for indkøb af cloud-ydelser til forsknings- og uddannelsessektoren. I Danmark er det DeiC, der varetager en løbende formidlingsopgave omkring rammeaftalernes betingelser og rabatter og henviser til en række forhandlere og leverandører, som er med på indkøbslisten.

It-selskabet Atea er en af de prækvalificerede forhandlere, og virksomheden står for størstedelen af leverancerne af cloud-tjenester under GÉANT-rammeaftalerne.

Efter Atea den 28. juni 2018 blev kendt skyldig i bedrageri og underslæb ved Retten i Glostrup har Moderniseringsstyrelsen og SKI anbefalet, at der ikke blev indgået nye statslige aftaler med Atea, før udfaldet af en redegørelse om Ateas rolle i sagen var afklaret.

Denne redegørelse er nu færdig.

Moderniseringsstyrelsen og SKI har på baggrund af konklusionen fra Kammeradvokaten d. 7. september vurderet, at Atea har truffet tilstrækkelige foranstaltninger til, at virksomheden kan anses for at være såkladt ”self-clean”.

Vurderingen betyder helt praktisk, at indkøb af leverancer fra Atea nu genoptages på normal vis af alle statslige institutioner. Dermed kan der trygt bestilles cloud-tjenester fra Atea under GÉANT-rammeaftalerne igen.

DeiC har løbende fulgt Atea-sagen, og fulgt de anbefalinger som Moderniseringsstyrelsen og SKI har udstukket om at fortsætte leverancen af ”uopsættelige” tjenester i den periode, hvor Kammeradvokatens undersøgelse af redegørelsen fra Atea har stået på.

Yderligere information kan fås fra chefkonsulent i DeiC, Lars Kierkegaard, lars.kierkegaard@deic.dk, mobil: 5171 7360.

Læs mere