Zoom erstatter Avaya Scopia: Det giver dig bedre videomøder

Fra årsskiftet har videokonferencesystemet Zoom afløst Avaya Scopia, der nu lukker og slukker. Den beslutning vil styrke dine digitale mødemuligheder i fremtiden.

Begrundelsen for at sende Avaya Scopia på pension er, at løsningen efterhånden har for mange svagheder til at være en moderne videomøde-løsning.

Da Avaya Scopia blev introduceret for ni år siden, var det en enkel og brugervenlig løsning, men teknologien og udviklingen har betydet, at vejen er blevet banet for nye kræfter.

Det er ikke en tilfældighed, at det er Zoom, som skal erstatte Avaya Scopia og overtage trafikken. Dette videokonferencesystem er nemlig langt bedre til eksempelvis at arbejde på tværs af platforme og siloer – en af Avaya Scopias svagheder.

Zoom blev introduceret som en tjeneste på forskningsnettet i 2017, og viste sig hurtigt sig som en populær løsning blandt brugerne.

Antallet af brugertimer lander i 2018 på 30.000, hvilket er næsten dobbelt så mange, som da Avaya Scopia var på sit højeste. Dagligt benytter over 1000 samtidige brugere Zoom på tværs af Norden, og så er udviklerne af Zoom på fire år gået fra 50 til 1.700 ansatte, der alle er med til at styrke platformen. Zoom er en videoplatform i fremgang.

Løsningen anvendes af Det Kgl. Bibliotek, der fortæller om deres erfaringer her

Masser af ny fordele

En af de ting, der gør Zoom interessant for it-afdelingen er, at der ikke skal indkøbes specialudstyr til løsningen, der kan afvikles på ganske almindelig standard-hardware og AV-udstyr.

Det er en billig model, der også betyder, at it-medarbejderne kan arbejde med de produkter, de allerede kender og ikke behøver at bøvle med nye serviceaftaler til software, da disse aftaler allerede er inkluderet i pakken.

For brugeren er det en stor fordel, at Zoom er en åben platform, som kan anvendes sammen med flere andre videomøde-produkter, eksempelvis Skype for Business. Integration med video-hosting-tjenester som Kaltura og Panopto er ligeledes en mulighed.

Mødedeltagerne kan derfor deltage i et Zoom-møde via eksempelvis en Skype-klient og stadig have mulighed for at dele skærm, lyd og andre funktioner.

Zooms åbenhed giver således rigtig god mening i undervisningsfunktionen, hvor man også kan dele tavlefunktionen eller undervise de studerende i mindre arbejdsgrupper i det samme møderum, hvis der er behov for uafhængig kommunikation med de enkelte studiegrupper. 

Så nemt er det, at anvende

Når du anvender forskningsnettet, har du automatisk adgang til login-løsningen WAYF (Where Are You From) som adgangsgiver. Når du er logget ind med WAYF, oprettes dit første møderum helt automatisk, og så er du i gang. Nemmere kan det ikke være.

Ved indgåelse af aftale, får hver organisation sit eget domæne/instans, hvilket gør det muligt, at integrere med systemer som eksempelvis Learning Management System (LMS) til undervisningsbrug. Inklusiv DeiC er der i dag fem af disse instanser i Danmark og 51 i Norden.

Zoom har afløst Avaya Scopia fra den 1. januar 2019.

Læs mere