Gå til hovedindhold

Arktisk søkabel skal styrke forskning og undervisning

De nordiske forsknings- og undervisningsnet arbejder på at deltage i det kommende Arctic Connect Submarine Cable-projekt. Det skal skabe en hurtig og kort rute, der kobler Europa og Asien sammen i det globale forskningsfællesskab.
Af
tor, 08/26/2021 - 09:12
Billede
Søkabel
NORDUnet

For at undgå flaskehalse i den nuværende globale digitale infrastruktur er der planer om at udlægge et helt nyt søkabel med høj kapacitet.

Projektet hedder The Arctic Connect Submarine Cable (ACSC), og hensigten er at koble Kirkenes i det nordlige Norge sammen med Tokyo i Japan. Det skal ske gennem Ishavet og det nordlige Stillehav med mulighed for yderligere tilkoblingspunkter i både Japan og Nordamerika. 

Det er Cinia Alliance fra Finland og det russiske MegaFon, der er hovedkræfterne i projektet mens NORDUnet, på vegne af de fem nationale forskningsnet i Norden, har underskrevet et såkaldt Letter of Intent, der udtrykker interesse for en fiberforbindelse til forskning og uddannelse.

Cinia Oy har udsendt en pressemeddelelse om projektet, som du kan se her.

Billede
Arktisk kabel
NORDUnet

Hensigten er at koble Kirkenes i det nordlige Norge sammen med Tokyo i Japan. Det skal ske gennem Ishavet og det nordlige Stillehav med mulighed for yderligere tilkoblingspunkter i både Japan og Nordamerika.

Styrkelse af forskningen

Linjen vil få sine europæiske kabellandingsstationer i Nord-Norge og Finland med forbindelser længere sydpå gennem Finland, Norge, Sverige og Danmark, der derved forbinder til resten af ​​Europa.

”Norden er i en enestående position for at blive banebrydende for nordisk og europæisk forskning og uddannelse i forbindelse med en helt ny rute. Når dette projekt først er realiseret, vil det forbedre samarbejdslandskabet mellem forskningsnet i Norden, Europa og Japan. Derudover vil det styrke den nordiske udvikling og forbedre den europæiske digitale status betydeligt,” siger René Buch, der er direktør i NORDUnet.

Martin Bech, der er chef for forskningsnettet i Danmark, vurderer, at en kommende arktisk linje kan få stor betydning for danske universiteter og institutioner.

”Der er på langt sigt en meget positiv business-case for denne forbindelse, som også vil muliggøre nye forskningssamarbejder. Hele Østasien er ikke optimalt forbundet, da forbindelserne enten er meget dyre via Singapore eller meget lange via USA. Alle forskningssamarbejder, der arbejder med den region, vil have glæde af sådan en forbindelse – lige fra fusionsreaktoren ITER til projekter, der får digitaliseret landkort i Vietnam,” siger han,

Man deltager i denne type infrastrukturprojekter ved at være en såkaldt anchor tenant, der tegner sig for et fiberpar på forhånd.

”Selvom det på sigt er en god forretning, har vi ikke penge fra vores løbende drift til at skyde ind i sådan et projekt, så lige nu er vi i gang med en kritisk fase, hvor vi prøver at få stykket en finansiering til dette indskud sammen. Det kræver, at tilstrækkelig mange lande i Europa bakker op om projektet – både på nationalt niveau og på EU-niveau,” fortæller Martin Bech.

Det er imidlertid ikke uden fortilfælde, da noget tilsvarende tidligere er lykkedes, eksempelvis for det såkaldte Bella-kabel, der forbinder Portugal med Sydamerika.

Større digital robusthed

The Arctic Connect Submarine Cable vil blive blandt de første interkontinentale fiberlinjer, der forvaltes af forsknings- og uddannelsesnettene. Det vil bidrage til at sikre forbindelse i en tid, hvor evnen til at overføre store datasæt og gennemføre fjernundervisning og konferencer er absolut nødvendigt.

Derudover vil brugere i de nordiske lande opleve yderligere fordele med hensyn til lavere omkostninger, adgang til større båndbredder, nedsat ventetid og øget modstandsdygtighed.

NORDUnet arbejder sideløbende med forskningsnet i Canada og USA for at udforske mulighederne for eventuelle landingspunkter for ACSC på USA’s vestkyst, hvilket vil give en hurtigere rute mellem Nordamerika, Europa og Asien.

  • Du kan læse meget mere om projektet her (PDF).

Tidsplanen for færdiggørelsen af forbindelsen er i slutningen af 2023 eller 2024.

Læs mere: