videokonference

Er digital undervisning og hjemmearbejde kommet for at blive?

Da statsminister Mette Frederiksen den 11. marts 2020 afholdt pressemøde i Spejlsalen, var det nok de færreste, der havde en fornemmelse af, at de næste mange måneder ville byde på undervisning og arbejde fra hjemmet via digitale løsninger.

Et helt konkret eksempel på omvæltningen er antallet af brugere af DeiCs Zoom-løsning, som eksploderede indenfor ganske få dage efter pressemødet. I de følgende tre måneder gik antallet af mødetimer fra mindre end 7.000 til 2.000.000 timer.

Dansk

Zooms vilde rejse

Den version af Zoom som DeiC tilbyder til universiteter og institutioner, er i de sidste par år vokset i popularitet.

Men i marts tog det for alvor fat.

Det ser ikke ud af meget, når man ser på januar og februar i forhold til marts, april og maj.

Det skyldes naturligvis hjemsendelsen og et nyt behov for kontakt via videotjenester, hvilket altså har sendt antallet af mødetimer i vejret med ikke mindre end raketfart for marts, april og maj.

Dansk

Her er DKCERTs sikkerhedsvurdering af Zoom

Sikkerheden i Zoom er naturligvis til debat i en tid, hvor fjernundervisning anvendes i stor stil.

Der kommer mange spørgsmål til dette område, og derfor har vi samlet dem i en FAQ, der løbende opdateres i takt med, at der komme nye svar.

En af de mere omfattende henvendelser om vurderingen af sikkerheden i Zoom kommer fra Aarhus Universitets (AU) databeskyttelsesrådgiver, som har kontaktet DKCERT, der er en del af DeiC. Et spørgsmål, der kræver et detaljeret svar.

Dansk

Status på DeiCs video- og samarbejdstjenester

Her efter den første uge med Corona-krisen kan vi konstatere at trods en mangedobling af forbruget, er det stort set lykkedes for DeiCs tjenester at følge med efterspørgslen, således at undervisning, forskning og øvrige aktiviteter har en reel mulighed for at fortsætte online.

Men det har ikke været uden udfordringer.

Dansk

Sådan bruger du Zoom til dine videomøder

DeiC udbyder videomødetjenesten Zoom, som er et oplagt valg, når der skal afholdes møder på distancen.

Her får du en oversigt over og guide til, hvordan du kan anvende tjenesten. 

Oprettelse og opstart

Nedenstående eksempler tager udgangspunkt i evalueringsinstans ved DeiC og landingssiden hertil: deic.zoom.us

Udskift URL til DeiCs landingsside med URL til landingssiden for din hjemmeorganisation: 

Dansk

NORDUnet Zoom Workshop

This workshop is open to relevant staff members from NORDUnet NRENs and their connected organisations/institutions.

Workshop participation including social dinner is FREE.  Participants book and pay their own travel and accommodation.

Dansk

Zoom erstatter Avaya Scopia: Det giver dig bedre videomøder

Begrundelsen for at sende Avaya Scopia på pension er, at løsningen efterhånden har for mange svagheder til at være en moderne videomøde-løsning.

Da Avaya Scopia blev introduceret for ni år siden, var det en enkel og brugervenlig løsning, men teknologien og udviklingen har betydet, at vejen er blevet banet for nye kræfter.

Det er ikke en tilfældighed, at det er Zoom, som skal erstatte Avaya Scopia og overtage trafikken. Dette videokonferencesystem er nemlig langt bedre til eksempelvis at arbejde på tværs af platforme og siloer – en af Avaya Scopias svagheder.

Dansk

Følg DeiC konference 2018 på video og Twitter

DeiC_konference_2018

Selvom du ikke har mulighed for at deltage i DeiC konference 2018, kan du alligevel følge med i en del af aktiviteterne.

NORDUnet leverer streaming, så interesserede kan følge plenum-sessionerne og spor 1 over nettet.

Vi sender live fra Trinity Hotel og Konference Center i Fredericia både onsdag den 10. og torsdag den 11. oktober.

Kun plenum-sessionerne og spor 1 bliver streamet, øvrige spor skal man være til stede på konferencen for at opleve.

Dansk

Zoom: Moderne videokonference via helt almindeligt computer-udstyr

Zoom videokonference

Da Statsbiblioteket i Aarhus og Det Kongelige Bibliotek i København i 2017 blev fusioneret under én institution, som Det Kgl. Bibliotek, opstod der samtidig et behov for kommunikation mellem medarbejderne i København og Aarhus.

”Vi skulle løse et praktisk problem med hensyn til, hvordan vi kunne afvikle mødeaktivitet uden at rejse frem og tilbage mellem landsdelene,” fortæller Frank Lund, der er projektmedarbejder hos Det Kgl. Bibliotek i Aarhus.

Dansk

Sider

Abonnér på RSS - videokonference