Gå til hovedindhold

Her er køreplanen for den næste generation forskningsnet

Planen for den næste generation af forskningsnettet er vedtaget og skudt i gang. Her kan du læse, hvornår du får glæde af bedre hastighed, tilgængelighed og højere kvalitet.
Af
22/07/2019 09:07
Billede
nul og et data
Foto: Colourbox.

NORDUnet og de nationale forskningsnet i Norden er tidligere på året blevet enige om en større ombygning og opgradering af netværksrygraden i de nordiske lande og Europa.

I den nye netværkskonstruktion kan NORDUnet opfylde de voksende kvalitetsbehov om kapaciteter på 100 Gbit/s og med udvidelsesmuligheder op til 1 Tbit/s indenfor netværkets levetid.

Forskningsnetværk er dog mere end hastighed. Der er også kvalitetskrav som eksempelvis lavest mulige forsinkelse og non-stop tilgængelighed.

Derfor er den nye model designet til at tilbyde hver nordisk forskningsnet mindst tre uafhængige internationale forbindelser. For yderligere robusthed vil alle forskningsnet blive forbundet til mindst to andre lande, fortæller NORDUnet.

For at give de optimale tilslutningsmuligheder for institutionerne, uafhængig af geografisk placering, skal det nye netværk også levere såkaldte inter-NREN-forbindelser i de forskellige områder.

Dette giver mulighed for direkte forbindelser mellem lokaliteter i Norden, og det vil reducere forsinkelser i kommunikationen yderligere

Den nordiske trekant

Den første del af arbejdet er allerede godt i gang og omfatter omlægning af infrastrukturen i trekanten mellem Stockholm/Oslo, Oslo/København og København/Stockholm.

Her skal NORDUnets parallelle netværksinfrastruktur overgå til landenes eget forskningsnet og det arbejde er efter planen klar omkring sommerferien i 2019.

Efter sommerferien skal NORDUnet have forbindelse mellem Esbjerg og København på DeiCs fiberlinjer.

Den nye router i Esbjerg bliver en tilføjelse til routere i Ørestaden og Lyngby, der tidligere har været alene om at givet netadgang til udlandet. Helt konkret betyder det højere robusthed og bedre hastighed via de kortere transportveje.

Denne del af projektet er planlagt til at slutte inden udgangen af 2019, fortæller NORDUnet.

Billede
netværkskort NORDUnet
Kilde: NORDUnet

Fokus på redundans i 2020

Herefter flyttes fokus så i retning af bedre redundans ud af landet for at give bedre kapacitet og oppetid via flere linjer.

Ved at skabe en ny fiberlinje mellem Esbjerg og Amsterdam, kaldet COBRA – forkortet efter Copenhagen, Brussels og Amsterdam - bliver det muligt at route uden om Nordtyskland.

”Med hele denne manøvre sparer vi penge på de eksisterende forbindelser og får derved et bedre netværk, hvor eksempelvis trafik fra Jylland ikke længere behøver at blive sendt via Københavnsområdet for at komme sydpå. Derved bliver et problem i Københavnsområdet ikke længere et problem for hele forskningsnettet,” fortæller Martin Bech, der er chef for forskningsnet og tjenester i DeiC, og han fortsætter:

”Ligeledes bliver vi uafhængige af Hamborg-området, hvilket længe har været på ønskelisten hos alle de nordiske lande – også Danmark. Tekniske udfordringer eller andre problemer i Tyskland vil således ikke længere få indflydelse på den danske trafik” siger han.  

COBRA-linjen skal efter planen være færdig i 2021.

Arbejdet styres af NORDUnet i samarbejde med de lokale forskningsnet i Norden, eksempelvis DeiC i Danmark.

Læs mere